Droga Ekspresowa S7 – Tarczyn – Grójec

Informatyk | Branża drogowa

System Zarządzania Ruchem na drodze S7 to dotychczas największy zrealizowany przeze mnie projekt. Na odcinku o długości XX km zamontowanych zostało łącznie 27 modułów rozproszonych a także 4 bramownice, 2 konstrukcje typu T, słup wsporczy, słup pod stację meteorologiczną oraz 11 masztów pod kamery. Całość została uzupełniona 18 szafami sterowniczymi oraz światłowodem rozciągniętym na całej długości drogi. Po zamontowaniu wszystkich elementów systemu całość została połączona aplikacją dostępną przez przeglądarkę (web), dzięki której możliwe jest zarządzanie wszystkimi elementami systemu niezależnie od miejsca w jakim przebywa operator.

 

Przygotowania do prac

Podczas przygotowania do realizacji konieczne było rozpisanie przedmiaru do projektu (wyznaczenie rodzajów i ilości elementów, jakie planowo powinny znaleźć się na drodze). Początkowe ilości założone przez Zamawiającego udało się zmniejszyć poprzez optymalizację zgodnie z wymaganiami Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem. Finalnie przedmiar zakończył się na ilościach: 6 znaków LED, 1 znak pryzmatyczny, 13 kamer, 6 stacji pomiaru ruchu, 1 stacja meteorologiczna, a wszystko to spięte 18 szafami sterowniczymi. W ramach przygotowania do realizacji zadania w zakresie TIOMAN znalazło się także przygotowanie Projektu Technologicznego (Koncepcja Systemu Zarządzania Ruchem), czyli dokumentu opisującego dokładne działanie kompletnego systemu od montażu, przez konfigurację aż do przekazania do pracy.

Mój udział na etapie przedmiaru / projektu technologicznego: zestawienie urządzeń zgodnie z projektem, optymalizacja ilości modułów zgodnie z dokumentacją KSZR, dobranie sprzętu zgodnego z wymaganiami projektu oraz specyfikacją przedstawioną w dokumentacji KSZR, wybór dostawców podzespołów, zredagowanie Projektu Technologicznego i wprowadzenie poprawek zgodnie z sugestiami Biura Projektowego.

 

Planowana lokalizacja drogi S7 zaznaczona na mapie Województwa Mazowieckiego.

Planowana lokalizacja drogi S7 zaznaczona na mapie Województwa Mazowieckiego.

 

Konstrukcje, słupy, maszty

Wszystkie elementy SZR wymagały przygotowania właściwych konstrukcji nośnych oraz uchwytów montażowych. Łącznie na drodze postawione zostały 4 bramownice o rozpiętości około 15 metrów, trzy konstrukcje typu „T”, 13 masztów o wysokościach od 6 do 12 metrów oraz jeden maszt z elementami poprzecznymi. Każda konstrukcja została przystosowana do montażu odpowiedniego urządzenia poprzez przygotowanie odpowiednich elementów montażowych oraz uzbrojenie konstrukcji w okablowanie elektryczne (zasilanie) oraz sygnałowe (informacja).

Mój udział na etapie montażu konstrukcji: wyznaczenie miejsca montażu poszczególnych urządzeń SZR, konsultacja w sprawie dokładnej lokalizacji fundamentów, wyznaczenie sposobu wykonania przepustu kablowego (kierunek ułożenia rur typu arot od konstrukcji w kierunku przyszłej lokalizacji szafy sterowniczej, oznakowanie gotowych konstrukcji tabliczkami z pikietażem i przeznaczeniem).

 

Konstrukcja bramowa znaku VMS połączona z masztem kamery CCTV.

Konstrukcja bramowa znaku VMS połączona z masztem kamery CCTV.

 

Sieć energetyczna

Przygotowanie do uruchomienia Systemu Zarządzania Ruchem wiązały się z doprowadzeniem zasilania do wszystkich szaf sterowniczych oraz do poszczególnych modułów. Wykonaniem przyłączenia szaf oraz modułów do sieci elektroenergetycznej (w tym uziemieniem konstrukcji stalowych oraz szaf) zajęła się firma podwykonawcza na zlecenie TIOMAN. Po stronie TIOMAN konieczne było wyznaczenie lokalizacji urządzeń, wyznaczenie przebiegu peszli kablowych oraz dopilnowanie, aby zlecenie było wykonane zgodnie z założeniami SZR.

Mój udział na etapie przyłączania systemu do sieci energetycznej: wybór firmy podwykonawczej, konsultacja w sprawie lokalizacji szaf, urządzeń SZR, konsultacja w sprawie przebiegu peszli kablowych.

 

Sieć światłowodowa

Istotnym elementem realizowanego projektu Systemu Zarządzania Ruchem było przygotowanie sieci światłowodowej, która połączyła wszystkie elementy zapewniając natychmiastową komunikację z serwerem w szafie centralnej. Wykonanie sieci światłowodowej odbyło się z pomocą firmy podwykonawczej z odpowiednim doświadczeniem. Oprócz wybory odpowiedniego podwykonawcy konieczne było także dobranie sprzętu oraz nadzorowanie wykonania prac zgodnie z projektem.

Mój udział na etapie budowy sieci światłowodowej: wybór firmy podwykonawczej do wykonania sieci światłowodowej, dobór przewodu światłowodowego łączącego wszystkie urządzenia SZR, wybór urządzeń sieciowych służących do komunikacji między szafami sterowniczymi (switch w szafie głównej, switche w szafach przy modułach rozproszonych, łącznice światłowodowe, wkładki SFP, patchcordy światłowodowe), opracowanie adresacji IP przydzielanej urządzeniom, konfiguracja urządzeń sieciowych zgodnie z planem, uruchomienie sieci i testy wszystkich urządzeń sieciowych.

 

Urządzenia sieciowe umożliwiające uzyskanie połączenia między wszystkimi urządzeniami SZR.

Urządzenia sieciowe umożliwiające uzyskanie połączenia między wszystkimi urządzeniami SZR (przełącznice światłowodowe, switch sieciowy).

 

Centralna szafa sterownicza

Ze względu na nieprzewidziane opóźnienia w realizacji pozostałych odcinków drogi S7 w kierunku Warszawa-Lotnisko pojawiła się potrzeba stworzenia centralnej szafy sterowniczej, która zostanie zamontowana w ciągu drogi ekspresowej. Zaprojektowana została szafa zawierająca w sobie niezbędne urządzenia sterujące siecią na odcinku oraz serwer Systemu Zarządzania Ruchem, który oferuje łączność poprzez sieć GSM. Dostęp do SZR został udostępniony operatorom Punktu Informacji Drogowej jako aplikacja z dostępem webowym (przez przeglądarkę), co umożliwia wygodną pracę za pośrednictwem dowolnego urządzenia z dostępem do sieci.

Mój udział na etapie projektowania i budowy szafy sterowniczej: wybór szafy sterowniczej, wybór sprzętu odpowiedzialnego za działanie sieci, wybór sprzętu obsługującego oprogramowanie (serwer), dobór urządzeń komunikacji GSM, dobór osprzętu obsługi szafy (sterowanie PLC, czujniki, grzałki, wentylacja), przygotowanie projektu wykonawczego szafy, montaż i konfiguracja wszystkich elementów wewnątrz szafy sterowniczej, testy poprawności działania szafy w warunkach drogowych.

 

Szafa Sterownicza na etapie przygotowywania Systemu do pracy.

Szafa Sterownicza na etapie przygotowywania Systemu do pracy.

 

Szafy sterownicze modułów rozproszonych

 

Znaki Zmiennej Treści (VMS)

 

Znak Pryzmatyczny (PVMS)

 

System Monitoringu Wizyjnego (CCTV)

 

System Aktywnego Wykrywania Zdarzeń

 

Stacje Pomiaru Ruchu

 

Stacja Meteorologiczna

 

Oprogramowanie Sterujące

 

Droga pod górę – Uszkodzenie bramownicy VMS

 

Droga S7 w Mediach

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *