Tunel w ciągu ulicy Wojciecha J. Hasa w Łodzi

Informatyk | Branża drogowa

Tunel w ciągu ulicy Wojciecha Jerzego Hasa w Łodzi został przygotowany w celu rozładowania części ruchu w centrum miasta i przeniesienia na dedykowany tunel przejazdowy, uwalniając jednocześnie teren dla ruchu pieszych. Tunel ma długość 500 metrów i oprócz interesującej lokalizacji (6 metrów poniżej poziomu gruntu) może pochwalić się także podziemnym rondem. W ramach współpracy z zamawiającym TIOMAN dostarczył do projektu znaki zmiennej treści LED przystosowane do zamontowania na dedykowanych konstrukcjach oraz wyposażone w specjalny system alarmowy zintegrowany z Tunelowym Systemem Przeciwpożarowym.

 

Założenia projektu

Podziemna droga została zaprojektowana z myślą o stworzeniu bezpośredniego przejazdu łączącego ulicę Kilińskiego z al. Rodziny Sheiblerów w taki sposób, aby przejazd nie kolidował z ruchem pieszym i rowerowym. Dodatkowo z nowo powstałego tunelu wyznaczono bezpośrednie zjazdy na parkingi podziemne pod kluczowymi obiektami (w tym Centrum Nauki i Techniki EC1). Dzięki rozdzieleniu ruchu pojazdów od ruchu pieszych i rowerów znacznie skrócił się czas podróży, tunel ma też bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo w ścisłym centrum Łodzi.

Widok na podziemne rondo w ciągu ulicy Hasa.

Widok na podziemne rondo w ciągu ulicy Hasa.

 

Znaki VMS LED

Przed każdym wjazdem do tunelu zamontowane zostały znaki LED informujące o bieżącym statusie (tablica LED wyświetlająca dowolną treść) oraz otwartości pasa ruchu (predefiniowane sygnalizatory S4 – zielona strzałka, czerwony krzyż). Znaki zostały zamontowane na dedykowanych konstrukcjach – bramownice oraz zaczepy kotwione. Same znaki zostały przygotowane w taki sposób, aby współpracować z nadrzędnym systemem sterowania komunikatami (centrala). Dzięki temu operator może w szybki sposób zmienić komunikat dla każdego znaku z jednego miejsca.

Mój udział przy znakach VMS: dobranie właściwych znaków LED na podstawie dostarczonej dokumentacji, przygotowanie funkcjonalności znaków zgodnie z oczekiwaniami projektanta.

 

Znaki LED informujące o statusie tunelu.

Znaki LED informujące o statusie tunelu.

 

System alarmowy

Znaki LED zainstalowane przy tunelu wyposażone są w dedykowany system alarmowy, który został zintegrowany z systemem przeciwpożarowym. W chwili wystąpienia zagrożenia pożarowego znak natychmiast przechodzi w tryb alarmowy i informuje użytkowników drogi o zakazie wjazdu do tunelu. System został przetestowany przed otwarciem tunelu z funkcjonariuszami Państwowej Straży Pożarnej.

Mój udział na etapie prac z systemem alarmowym: opracowanie sposobu integracji znaków LED z systemem alarmowym, weryfikacja poprawności działania systemu, testy działania systemu w obecności PSP.

 

Konfiguracja znaków, konsultacje

Znaki zostały zintegrowane z zewnętrznym systemem sterowania przez firmę trzecią, lecz w całym procesie niezbędny był mój czynny udział oraz bieżące konsultacje w zakresie sposobu działania znaków oraz REST API wykorzystanego do komunikacji między systemem sterowania a znakami LED. Całość integracji, konfiguracja znaków oraz wszystkie testy przeprowadzone zostały w stu procentach w sposób zdalny (bez konieczności wizyty na budowie).

Mój udział na etapie konfiguracji i integracji: konsultacje w zakresie zasady działania znaków oraz sposobu działania protokołów komunikacyjnych, konfiguracja znaków, przeprowadzenie testów znaków LED na drodze (komunikaty testowe oraz scenariusze awaryjne).

 

Wjazd do tunelu od strony ulicy Kilińskiego.

Wjazd do tunelu od strony ulicy Kilińskiego.

Jedna odpowiedź

  1. XMC.pl pisze:

    Chylę czoła przed umiejętnością autora, który nie tylko perfekcyjnie włada językiem, ale także potrafi wplatać w tekst subtelne niuanse, sprawiające, że czytelnik dostrzega głębsze warstwy przekazu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *