W trakcie kilku lat pracy w branży drogowej miałem okazję odbyć setki spotkań biznesowych, zarówno w kraju jak i za granicami Polski. Do tej pory w sprawach biznesowych odwiedziłem Holandię, Belgię oraz Serbię. Na miejscu natomiast gościłem przedstawicieli z firm Niemieckich, Belgijskich czy na przykład Chińskich. W każdej sytuacji niezbędne okazało się obycie z językiem angielskim oraz znajomość zwrotów i określeń anglojęzycznych związanych z branżą drogową. Każde spotkanie było nie tylko okazją do rozpoczęcia współpracy biznesowej, ale także szansą na poznanie nowych ludzi z branży – rozszerzenie sieci kontaktów.
Belgia
Od stycznia 2023 roku w Polsce zaczęło obowiązywać rozporządzenie, na mocy którego wszystkie roboty drogowe muszą być zabezpieczane poduszkami zderzeniowymi TMA lub przyczepami zderzeniowymi TTMA. W ramach pracy dla TIOMAN Group mam okazję współpracować od kilku lat z firmą Stuer-Egghe, która jest jednym z wiodących dostawców poduszek zderzeniowych TMA. Ich charakterystyczne, żółte urządzenia jeżdżą obecnie po Polsce pod banderą TIOMAN, w czym mam swój ogromny udział. Każda sprzedana poduszka zderzeniowa wymaga przeszkolenia kadry pod kątem podłączania, uruchamiania i pracy z urządzeniem. Od ponad trzech lat prowadzę szkolenia w tym zakresie skutecznie rozszerzając wiedzę na temat TMA.
Oczywiście wiedza nie trafia do głowy sama z siebie – w celu jak najlepszego poznania belgijskiej firmy oraz ich głównego produktu pojawiłem się w siedzibie mieszczącej się w Sint-Niklaas, na zachód od Antwerpii. W czasie wizyty poznałem proces produkcyjny, sposoby radzenia sobie z prostymi usterkami oraz bardzo dokładny opis procesu obsługi urządzenia. Brałem także udział w rozmowach, które dotyczyły wypracowania optymalnych warunków współpracy i dystrybucji urządzeń na polskim rynku.
Holandia
Holandię odwiedzałem dotychczas kilkukrotnie. Najczęściej były to spotkania biznesowe związane z rozszerzaniem zakresu importowanych towarów, choć miałem także okazję odwiedzić Amsterdam podczas największych targów branży drogowej – InterTraffic. Jednym z kluczowych dostawców, z którym współpracuję bardzo regularnie jest firma Rotapanel, która dostarcza rozwiązania z zakresu znaków pryzmatycznych (PVMS). W czasie wizyty w siedzibie firmy w Leeuwarden miałem okazję poznać dokładnie budowę znaku, proces produkcyjny, zasadę działania oraz nauczyć się obsługi i integracji sterownika systemowego z zewnętrznymi systemami.
Podczas podróży służbowych po Holandii miałem także okazję odwiedzić siedziby firm Ebo van WEEL oraz Verdegro. W obydwu przypadkach miałem okazję dowiedzieć się więcej o rynku holenderskim, specyfiki pracy w Holandii, zbadałem potencjalne pola do współpracy i przede wszystkim poznałem wiele osób zainteresowanych pracą nad wspólnymi projektami w przyszłości. Wszystko to składa się na zwiększanie doświadczenia i poznawanie wielu nowych metod pracy, typów urządzeń czy sposobów radzenia sobie z wyzwaniami.
Na początku 2022 roku miałem także okazję uczestniczyć w największych w Europie targach branży drogowej – Intertraffic. W czasie 5-dniowego wydarzenia odbyłem dziesiątki spotkań, odwiedziłem setki wystaw i poznałem tysiące nowych produktów oraz rozwiązań. Wszystko to dotyczyło nie tylko zakresu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, ale także integrację sprzętu i oprogramowania, roziwązania dla systemów informacji pasażerskiej, technologie parkingowe, nowe technologie branży EV i masę innych. Wiele stanowisk obfitowało w rozwiązania z zakresu oznakowania LED, znaków pryzmatycznych, inteligentnych sygnalizacji świetlnych systemów detekcji video – pozwoliło mi to poznać masę osób z branży i przetrzeć szlaki na sprowadzanie nowoczesnych technologii na rodzimy rynek.
Serbia
Zdecydowaną większość czasu poświęcam na pracę ze znakami zmiennej treści pracujących w technologii LED. Głównym dostawcą technologii, z której korzystam przy wdrażaniu projektów (zarówno VMS na konstrukcjach, jak i MVMS na przyczepach mobilnych) jest serbska firma DMV. Do tej pory odwiedziłem siedzibę firmy partnerskiej w mieście Nisz dwukrotnie, co pozwoliło mi nie tylko obejrzeć proces produkcji, poznać szczegóły technologii i przejść kilka kursów z obsługi i serwisowania znaków LED, ale także poznać lepiej pracowników DMV i zaprzyjaźnić się z nimi. Znajomość ta owocuje w trakcie pracy ze znakami aktywnymi, gdyż zdecydowanie łatwiej jest pracować z osobą, którą znamy i mamy z nią dobry kontakt.
Chiny
Choć sytuacja na świecie sprawiła, że w ostatnich latach spotkania są znacznie utrudnione to dzięki odrobinie zaangażowania możliwe było zorganizowanie spotkania z potencjalnym dostawcą rozwiązań LED z Chin. Miałem przyjemność uczestniczyć w spotkaniu z przedstawicielkami firmy ChainZone z Foshan w Chinach. Spotkanie odbyło się w Polsce, w siedzibie firmy TIOMAN, jednakże dzięki możliwości zaprezentowania dotychczasowych osiągnięć w branży drogowej firma ChainZone jest zainteresowana współpracą z firmą TIOMAN (a co za tym idzie – bezpośrednio ze mną, gdyż w chwili obecnej odpowiadam za kwestie techniczne nowoczesnych technologii wdrażanych na polskich drogach).